Jom Keep In Touch ..

Saturday, January 22, 2011

Amy and the Chocolate Factory

Entry nie over, warna-warni macam Amy  Alice in Wonderland.. haa, nie mesti ade sebabnya...

Trivia - Charlie and the Chocolate Factory, cerita die berkenaan dengan seorang budak lelaki yang berada dalam keluarga yang miskin serba kekurangan dapat peluang untuk melawat sebuah kilang coklat bertaraf antarabangsa yang fames ames kat seluruh pelusuh dunia tu, Wonka Factory..kilang coklat yang istimewa kerana coklat dibuat dengan cara yang sangat unik dan lain dari yang lain..hehe..

jadi perkara yang sama tapi tak serupa berlaku pada aku.. tajuknya Amy and the Chocolate Factory - cerita ringkasnya, aku dapat lucky drew di antara tiga orang budak kelas aku yang terpilih untuk pergi ke kilang coklat

So, keesokan harinya (bersamaan hari jumaat) dengan excited nya rombongan menaiki sebuah bas bertolak dari kolej ke kilang tu dekat Sri Kembangan berdekatan dengan UPM

sampai je kat sana, kitorang semua diberikan taklimat ringkas tentang sejarah coklat, pembuatannya dan blah blah.. yang penting announce dari kakak yang ramah itu "dekat sini x boleh amik gambar atau rekod video yerh,terima kasih".. private & confidential katanya.. BAIKK,kami faham!!

sebab lawatan nie dibuat kerana mahu mendalamkan ilmu yang cetek dalam subjek costing.. so kena la tengok cara-cara pembuatan coklat, dari 1 proses ke 1 proses, materials die, dari raw jadi finish goods and etc.. so untuk pengetahuan semua, coklat telah dijadikan sebagai minuman suci oleh kaum/puak Maya pada tahun 250-900 masihi lagi dan dibangunkan dieropah pada zaman awalnya lagi *cewaah, telitinya aku belek-belek kat wall kilang tu tadi*.. =)
seperti biasa sangat seronok berada di kilang pembuatan makanan terutamanya coklat nie kan??.. 
yumm yumm..
bau harumannya sangat membangkit keghairahan... menaikkan nafsu shawat.


fid, tu blah sana kita tak tengok lagi laa..                   ermm rasa macam nak beli lagi, tapi..

ending die yang x sabar sebab nak masuk die punye showroom.. kat situ la macam-macam stok coklat yang aku nak beli ade..hwa3.. dok belik sana-sini, dok pikir itu ini... adelah perabis jugak duit dalam RM49.90++..keke.. (orang lain pakat beli 1 beg, ko je beli sampai 2 beg amy! giler gemuknya perangai ko..nie kes hasutan cik nurhidayatul ain la ni...haha) jadi sempat la belikan coklat kat kawan-kawan terdekat untuk bagi dorang rasa.. nik,farah,nadhirah,zakwan,amri, enjoys ur free chocolate. yang len x yah touching-touching x dapat, stok sudah kehabisan dibaham oleh harimau pelik! =))

disini juga ada menjual ice-cream 
 muka dah dapat coklat!!
 lembu punye susu, boleh buat coklat...
wif my lecture and her friends.. dua pengapit itu member saya.. 
 okeyh semua, dah cukup memborong???
jom balik yerh, petang kang saya nak tengok Khurafat pulak.... 

tentang mereka : 
No. 2, Jalan Raya 7/1, Kawasan Perindustrian Seri Kembangan 
43300 Seri Kembangan, Selangor Darul Ehsan, Malaysia.
Tel : 603-89436136
Fax : 603-89436021
Operation Hours : Monday - Friday from 8.30am to 5.30pm, Saturday until 3pm
oh yea, tak silap aku kilang die still ada sales untuk sesiapa yang meminati coklat.. sales sempena Chinese New Year. nak tahu segala benda mahupun produk dengan lebih lanjut tentang Beryl's Fine Chocolate, boleh la click kat sini. 

nota kaki : jurukamera - ahmad fadly

2 orang membebel kat entry ni:

Anonymous said...

bestnya u dapat pegi kilang coklat..
Willy Wonka!! haha

aMy SiDeK said...

@Anonymous ala boleh je if u nak pegi.. ajak la ur family or friends..

Post a Comment

thanks sudi komen,
i will try my best to hit u back..>_<