Jom Keep In Touch ..

Sunday, December 26, 2010

Chef Celup : Resepi jemput-jemput bawang

hari-hari minggu macam nie, memang sangat seronok kalau bangun tengah tengah hari buta.. time matahari dah terpacak atas kepala kan.. tapi, bila bangun je.. tengok rumah kosong, sunyi sepi.. tertanya-tanya...
hye, mana dorang semua ni.???
pergi dapur.. kosong!! ala mak tak masak la ari nie... oh!! baru teringat yang mak ngan abah pergi tengok yob accident..yob tu abang aku tau.. yea abang sulung...hash! takpe2, boleh ikat perut lagi..so online dulu.. detik berlalu, jam menunjukkan pukul 3, pukul 4 then pukul 5 then pukul 6.. adeyh.. tak tahan nie.. mesti melakukan sesuatu.. jom belik2 ape ade kat dapur... ermm, aku nampak tepung, aku nampak bawang.. haa.. idea sudah mari... TING!
mari kita buat cucur aka jemput-jemput... jadi mari ke dapur bersama chef Amy si chef semi quarter-pro anda..

bahan-bahannya adalah
tepung serbaguna
bawang besar (pilihan lain ikan bilis)
minyak
air bersih
garam/gula (pilihan korang kalau nak buat manis or masin)
tepung soda

cara-cara :
1. masuk kan semua bahan ke dalam mangkuk.. mula-mula tepung serbaguna, korang leh sukat sendiri tepung tu tok berapa banyak korang nak buat.. aku hanya amik 1/4 daripada 1kg tepung.. sebab aku sorang je nak makan..then aku masukkan garam bukannya gula untuk resepi aku kali ni dan masukkan tepung soda pulak.. 

2.then korang leh potong bawang besar. nak kena potong kasar.. tak mau halus.. nanti tak rasa kemanisan bawang tu.. of coz basuh then masukkan ke bahan no1 tadi..

3. masukkan air secukupnya.. jangan terlalu cair jangan terlalu pekat tepung tu.. nanti susah time nak goreng dan rasanya kurang memuaskan..

4. gaul hingga sebati.. hasilnya akan kelihatan seperti ini


5. panaskan minyak dan mula mengoreng.. sesetengah orang yang pakar akan menggunakan tangan je untuk membentuk jemput-jemput nie dalam kuali. tapi aku suka guna sudu atau senduk.. tak kotor tangan *sebenarnya tak reti*..hehe

6.masak sampai kekuningan dan toastkannya minyaknya dan hidang..

hasilnya akan kelihatan seperti ini laaa..
 TARAAaa!!!
warna berbeza sebab aku guna flash yea..

jadi begitulah perut aku di isi untuk hari ahad ini.. nasib anak bujang dok rumah katanya!... walaupun anak teruna kak shidah *my mom* nie x pandai masak sangat... at least boleh la survive kan?! hwa3

sebelum pak cik nak berundur.. pak cik nak ucapkan semoga pemain bola sepak Malaysia kite buat yang terbaik.. majulah sukan untuk negara.. walaupun pak cik tak suka tengok bola, tapi bila dah ade yang mengharumkan nama Malaysia.. pak cik memang suka!.. sapa yang tak suka.. boleh la cepat-cepat blah.. 

p/s : lebih enak di hidangkan dengan hot tea (aku guna hot milo) haha
.

2 orang membebel kat entry ni:

WAHIDA ALIAS said...

aritu aku pegi open house uma ko x de pon jemput2 ni..ish...hehee

aMy SiDeK said...

wawa : x sesuai lerh nak buat jemput-jemput bujang aku ni tok open house kan...haha..

Post a Comment

thanks sudi komen,
i will try my best to hit u back..>_<