Jom Keep In Touch ..

Friday, May 6, 2011

Bahagian 1 - Orang Daki Kita Pun Nak Daki Bukit Broga tu...

Bukit Broga atau juga dikenali sebagai Broga Hill yang terletak di Semenyih sudah makin menjadi-jadi terkenalnya sejak kebelakangan ni.. dengar cerita daripada teman-teman blogger, teman facebook,myspace(wujud lagi ke?), twitter (aku ada akaun ke?), mahupun teman sepermainan yang khabarnya permandangan dekat atas tu sangat indah dan menarik.. waahh!!! mana aku tak excited kalau dengar bab-bab ala adeventure nie kan.... dan membuatkan aku tertarik untuk mengesploitasi dan membuat serba sedikit kajian ilmiah dengan bantuan Encik Google... 

serba sedikit yang aku boleh kongsi tentang bukit broga nie.. Ianya juga pada asalnya dikenali sebagai Bukit Lalang.. kenapa? ini kerana lalu lalang banyak terdapat di sekitar kawasan bukit broga itu.. kalau nak tau lebih banyak lagi maklumatnya pergi kat sini... laman web nie bagus tok menambah pengetahuan...especially untuk si pencinta alam...KLIK SAYA...

okeyh, cerita die bermula begini... si planner miss anis khalilah telah memberikan ajakan kepada aku dan kawan-kawan yang lain untuk merasa pergi hiking.. die cakap best.. so aku pun rasa macam bagus jugak kalau dapat join.. tambah2 bila dah cuti sem macam nie..  dengan pantas aku setuju dan mengajak beberapa org lagi kawan yang lain.. cume yang bagi respon danial ngan khautaman je... yang lain masing-masing busy ngan final exam, praktikal, n kerja katanya... 

anis pun ada ajak kawan-kawan die... tapi mereka juga mempunyai urusan yang lain (si bell, ammar, lan dan puteri)... 
T_T nangis bila dengar.
last2 kami berempat saje yang confirm tok daki.... okeyh jelah daripada tak jadi langsung.. 
so deal pukul 3 pagi kitorg semua kena berkumpul kat RHB yang bukan fizikalnya sebuah bank tapi Restoran Hajris Bistro tempat kebiasaan budak-budak lepak tengok bola...
dalam kol 3.30 a.m lepas isi minyak kitorg semua terus naik highway gerak ke semenyih.. bila malam tak de kereta dalam 30 minit pun dah boleh sampai... tak jauh sangat pun dari KL yang biasanya amik dalam 40 minit..

sampai je kat ladang kelapa sawit tu memang gelap gelita.. tak nampak pape pun... yelah amy ngokngek! ko datang pukul berapa..haha..weekday plak tu..mana nak ada org...hahaha
tapi rasa neves tu hilang bila nampak touch light dari serombolan lelaki yang memang dorg pun nak naik jugak....

sebelum naik semuanya prepare kan diri.. anis yang memang dh biasa mendaki sibuk betulkan kasut hikingnya, yang si danial lagi bagus naik pakai slipa je.. slipa jepun.. ala slipa yang mcm aku cerita kat dalam entry ni selipar cap jepun... die punya warna biru...si man mcm mana? kuarkan torchlight bapa die!! besar.. 3 in 1.. siap siren lamp lagi.. menerangi seluruh kegelapan..keke
then anis soh sapu minyak takut-takut cramp masa nak naik nanti... 
*yeea dengar kata pakar...=D

hati berkobar-kobar daki... tak bawak torchlight tapi pakai headlamp lagi.. .
waaalawei! kelas ko maria! macam tengah masuk gua rasanye... 
anywhere tak sampai beberapa minit.. kaki anis cramp dan dengan bantuan bekas ketua PBSM sekolah dahulu kala. aku menghulurkan bantuan..

then anis cakap...

kalau ammar ade kan, mesti die yang tolong urutkan nie..
*si ammar,  partner hiking anis yang baik hati

yeke? takpe2 kan aku ade.. aku kan &*^% $!#    *dengan muke yang mengeletes aku..

HAHAHAAHA - ramai-ramai pakat gelak...

so dari detik checkpoint yang pertama tu, lebih banyak lagi checkpoint kitorg berhenti..
dok dalam gelap sambil borak-borak dalam semak samun...so romantic, haa kau mampu!! tawakal jelah...
bukan nak propa.. tapi time aku naik... aku tak kuar peluh langsung derr! 
bukan sebab apa... sebab banyak kali stop... maybe anis perasaan yang die yang membuatkan kitorg naik slow je... die pun cakap..

aku memang macam nie...  aku nie kan muatan berat

takpe anis, kitorg faham...atleast ko semangat nak daki...

yuep!! *sambil hembuskan nafas kencang...

dalam beberapa jam kemudian baru la kitorg sampai... 
kat atas tu boleh tahan sejuk gak laa. gelap lagi, just nampak cahaya lampu jalan je...
bebel2 pun bukan korg baca sgt.. biar gambar yang bercerita okeyh?...8-) 
.
 dalam kegelapan dan keheningan embun pagi...
buat pengetahuan.. ada buaian yerh di atas sana... yg menariknya kat atas pokok buaian nie penuh dengan org ikat kasut-kasut rosak... 

 danial dengan headlampnya.. leh tukar merah jadi cyclops...;p
 tengah tunggu sunrise.. tetibe teringat lagu Norah Jones - Sunrise 
atas tu embun sejuk so prepare kan payung/baju hujan or ape sajo yang leh tok cover badan kowg..


 see it!!! matahari dah naik laaa... hehehe

pelangi!!! indah khabar dan rupanya...

 sebelum naik stage lagi....rest dulu...


less talk and more posed...













okeyh, sampai di sini dulu... 
nanti ada kesinambungannya... tu stage lagi 1 tu tak naik lagi... 
sabaaar noooo!!!


2 orang membebel kat entry ni:

Santan Berlada said...

wah... seronok nengok...
tapi semenyih tu jauh la... LoL

aMy SiDeK said...

mana ade jauh...
sedang-sedang jer..keke..
xpe2.. kalau jauh leh daki tangga batu caves..
serius mencabar...xtipu...hehe

Post a Comment

thanks sudi komen,
i will try my best to hit u back..>_<